Bestuurlijke onrust.


Na meer dan vijf decennia een relatief rustige bestuurscultuur te hebben gekend, wordt het bestuur van de Kralingerhoutflat de afgelopen drie jaar gekenmerkt door conflicten binnen de adviescommissie en zeer frequente bestuurswisselingen.


Op 2 mei 2016 trad de zittende adviescommissie – die o.a. de renovatie in 2010 had geleid - na een groot aantal jaren van actieve dienst terug. Ter vergadering trad een volledig nieuwe adviescommissie aan. De nieuwe adviescommissie was theoretisch ideaal samengesteld. Een voorzitter met politieke en bestuurlijke ervaring, een jurist met notariële ervaring, een jurist met financiële en fiscale ervaring, een bouwkundig ingenieur, een econoom en een dame voor de sociale contacten.


Helaas was de adviescommissie in deze samenstelling geen lang leven beschoren. Als gevolg van het ontbreken van interne communicatie zag de fiscaal jurist zich al na enkele maanden genoodzaakt zijn functie op te geven. De voorzitter heeft exact één vergadering voorgezeten en heeft zich verder nauwelijks meer laten zien op de vergaderingen. Ook de notarieel jurist is binnen een jaar vertrokken als gevolg van een conflict binnen het bestuur. Kort daarop heeft ook het vrouwelijke lid van de adviescommissie haar taak neer gelegd. Na een discussie over de meest wenselijke onderhoudsplanning van de flat is ook de bouwkundig ingenieur vertrokken.


De opvolgend voorzitter heeft een beperkt aantal vergaderingen voorgezeten, om medio 2019 na een hoog oplopend intern conflict in de adviescommissie af te treden. Sedertdien is de adviescommissie niet meer compleet omdat er zich geen kandidaten meer beschikbaar stelden die met de overgebleven commissieleden wilden samenwerken.


In een periode van drie jaren hebben maar liefst zes of zeven personen de adviescommissie verlaten, waarvan vijf of zes als gevolg van interne conflicten of meningsverschillen binnen de adviescommissie.*


Een dergelijk volatiel bestuur is niet bevorderlijk voor een goed bestuur van een Vereniging van Eigenaren. Het resultaat hiervan is dan ook desastreus voor de VvE. Als eerste ontstond er een diepgaand conflict over de positie van de inwonende huismeester, die aanvankelijk op de onvoorwaardelijke steun van de meeste leden van het in 2016 aangetreden adviescommissie kon rekenen, maar in de loop van 2018 is werd ontslagen. In eerste instantie wegens vermeend disfunctioneren, maar toen dit niet bewijsbaar bleek, op grond van bedrijfseconomische gronden, namelijk het opheffen van de functie. Een procedure die de VvE al met al bijna veertigduizend euro heeft gekost.


Om toch iets van service te kunnen bieden werd een zzp-er voor enige uren per week aangesteld. Helaas werd het contract met deze man na een paar maanden ook weer, zonder enige overleg met de leden, opgezegd, om hem door een ander te vervangen.


Niet alleen de sfeer en het leefklimaat binnen de Kralingerhoutflat hebben te lijden gehad van de omslag in de bestuurscultuur, ook de kwaliteit van de besluitvorming heeft er onder geleden. De toonzetting van sommige bestuurspublicaties doen vermoeden dat er ook andere dan strikt rationele argumenten aan die publicaties en voorstellen ten grondslag liggen. Ook is het voorgekomen dat ter vergadering achter de bestuurstafel emoties een rol zijn gaan spelen. Dit alles is ook ten koste gegaan van de besluitvorming en de financiële administratie. Zo heeft de vergadering nu al twee jaar achter een - op advies van de kascommissie met daarin een registeraccountant – de goedkeuring aan de jaarrekening onthouden.


Een zorgelijke ontwikkeling waarbij helaas nog geen uitzicht op verbetering bestaat, te meer daar een aantal leden van de huidige adviescommissie op korte termijn zal aftreden, zonder dat tijdig voor opvolging is gezorgd. Er zijn zelfs geen pogingen in het werk gesteld om kandidaten te vinden die voor beide kampen in de VvE aanvaardbaar zijn, ofschoon zulke personen wel aanwezig zijn.


*Persoonsgegevens van de verantwoordelijke betrokkenen zijn goeddeels te achterhalen via het opvragen van een historisch uittreksel bij het handelsregister.